Συνηθισμένες ερωτήσεις

Ε: Πώς να αρχίσω την εφαρμογή του μοντέλου Gordon στην τάξη μου;
Α: Σε αντίθεση με ό,τι που συμβαίνει με τα άλλα προγράμματα διαχείρισης της τάξης, δεν υπάρχει κανένας λόγος να αποκρύψετε τη χρήση των δεξιοτήτων Αποτελεσματικού Δασκάλου από τους μαθητές σας. Στην αρχή της σχολικής χρονιάς εξηγήστε στους μαθητές σας ότι στο εξής θα επικοινωνείτε ανοιχτά μαζί τους χρησιμοποιώντας κάποιες νέες δεξιότητες που μάθατε, ότι θα προσπαθείτε να σέβεστε πάντα τις ανάγκες και τα συναισθήματά τους, και ότι ελπίζετε πως κι εκείνοι θα κάνουν το ίδιο. Τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή για να συζητήσετε επίσης μαζί τους τους κανόνες που θα ακολουθείτε εσείς και εκείνοι για την υπόλοιπη χρονιά, καθώς και τα μέτρα που θα ληφθούν για να μην παραβιαστούν οι κανόνες αυτοί. Η ενθουσιώδης ανταπόκριση των μαθητών συχνά ξαφνιάζει στους δασκάλους, που εκπλήσσονται ακόμα περισσότερο όταν διαπιστώνουν ότι οι μαθητές θεσπίζουν τελικά κανόνες πολύ πιο αυστηρούς από αυτούς που θα επέλεγαν οι ίδιοι.

Όταν οι ίδιοι οι μαθητές συμμετέχουν στη θέσπιση κανόνων, οι πιθανότητες να τους ακολουθήσουν είναι πολύ μεγαλύτερες, χάρη σε μια αρχή που ονομάζεται Αρχή της Συμμετοχής.

Ε: Κάθε τάξη έχει έναν ή δύο ταραχοποιούς• η μέθοδος θα έχει αποτελέσματα και με αυτούς;
Α: Καμία μέθοδος διαχείρισης τάξης δεν είναι αποτελεσματική παντού και πάντα, καθώς υπάρχουν πολλές εσωτερικές σκέψεις και συναισθήματα που επιδρούν στη συμπεριφορά των μαθητών. Τις περισσότερες φορές, όμως, οι μαθητές αντιδρούν θετικά στο μοντέλο Gordon επειδή δεν υπάρχει τίποτα στο οποίο να θέλουν να εναντιωθούν – μια και οι δάσκαλοι δεν χρησιμοποιούν πλέον την εξουσία τους για να τους καθυποτάξουν. Οι δάσκαλοι θα συνεχίσουν βεβαίως να αντιπαρατίθενται στα παιδιά, αν εκείνα προβαίνουν σε μη αποδεκτές συμπεριφορές, αλλά θα το κάνουν με έναν τρόπο που θα κινητοποιεί τους μαθητές, ώστε να είναι πολύ πιο συνεργάσιμοι.

Ε: Αν αρχίσω να χρησιμοποιώ την Ενεργητική ακρόαση με κάθε μαθητή και να διαπραγματεύομαι ακόμα και το παραμικρό, πόσος χρόνος θα μου απομείνει για να διδάξω;
Α: Στην αρχή μπορεί να σας φανεί ότι χάνετε χρόνο. Οι μαθητές συχνά βιώνουν ανεπίλυτο θυμό, ματαίωση, δυσαρέσκεια, ντροπή, αμφιβολίες για τον εαυτό τους και πολλά άλλα συναισθήματα. Όταν, όμως, συναντήσουν ένα δάσκαλο με δεξιότητες ακρόασης, θα ανακουφιστούν τόσο πολύ, ώστε θα ανοιχτούν και θα μοιραστούν το πρόβλημά τους. Το μυστικό του μοντέλου Gordon είναι πως βοηθά τους μαθητές να φτάσουν στη ρίζα των προβλημάτων τους για να τα εξαλείψουν και όχι να τα φιμώσουν ή να τα κουκουλώσουν. Πολύ συχνά, το φίμωμα των συναισθημάτων οδηγεί σε «κακές συμπεριφορές» που είναι πιθανό να επιμείνουν επ’ αόριστον. Αν αποστασιοποιηθείτε για λίγο και κοιτάξετε την κατάσταση σφαιρικά, θα δείτε ότι η μικρή αυτή επιπλέον προσπάθεια που κάνετε τώρα σάς γλιτώνει από αμέτρητες ώρες εκνευρισμού και στρες.

Ε: Μπορώ να χρησιμοποιώ το μοντέλο Gordon στις τάξεις μου, όταν στο σχολείο όπου εργάζομαι οι άλλοι δάσκαλοι και η διεύθυνση χρησιμοποιούν μεθόδους εξουσίας;
Α: Βεβαίως. Στην αρχή, μερικοί μαθητές, καθώς δεν θα είναι συνηθισμένοι στην ελευθερία που τους παραχωρείτε, ίσως μπουν στον πειρασμό να προσπαθήσουν να συνεχίσουν κάποιες μη αποδεκτές συμπεριφορές αποφεύγοντας τις συνέπειες. Θα διαπιστώσετε, όμως, ότι οι σχέσεις σας με τους μαθητές αυτούς σύντομα θα βελτιωθούν. Θυμηθείτε την εποχή που ήσασταν εσείς μαθητές. Σε ποιους δασκάλους αντιδρούσατε θετικά, σε εκείνους που σας επέβαλλαν κάποιον κανόνα χωρίς να ενδιαφέρονται για τα συναισθήματα και τις απόψεις σας, ή σε εκείνους που ήταν καλοί και δίκαιοι, και ικανοποιούσαν τις ανάγκες τους χωρίς να θίγουν τον αυτοσεβασμό σας;
Κάθε σχολείο έχει τους δικούς του «δημοφιλείς» δασκάλους. Εκείνοι που κάνουν την παραμονή στην τάξη μια ευχάριστη και αποδοτική εμπειρία για τους μαθητές και όσοι αντιμετωπίζουν τους μαθητές με το σεβασμό που αρμόζει σε κάθε άνθρωπο κερδίζουν πάντα την καρδιά και το μυαλό των μαθητών τους.

Για περισσότερες πληροφορίες, παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας:
Τηλ: +30 210 8016 466
e-mail: info@gordonhellas.gr